Οστεοπόρωση

 

Οστεοπόρωση - Ενημερωθείτε πριν να είναι αργά!

Απολαύστε τη ζωή μετά την εμμηνόπαυση!

 

Οι επιλογές, που αφορούν την υγεία της γυναίκας έχουν μεταβληθεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να έχουν γίνει σχεδόν αγνώριστες τα τελευταία 30 χρόνια. Δυστυχώς, εκείνο που δεν άλλαξε είναι η θέα ηλικιωμένων γυναικών να αγωνίζονται να περπατήσουν στο δρόμο, να πονούν και να σκύβουν πάνω από τα ψώνια τους. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι γυναίκες αυτές έχουν οστεοπόρωση, δηλαδή τα οστά τους έχουν αδυνατίσει, γεγονός που προκαλεί κατάγματα στη σπονδυλική τους στήλη και αυξάνει τον κίνδυνο για επιπλέον βλάβες και κατάγματα των οστών τους. Παρ’ όλο που οι θεραπείες έχουν βελτιωθεί, η οστεοπόρωση παραμένει ακόμη ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους όσον αφορά στη μακροχρόνια πορεία της υγείας της γυναίκας, ιδιαίτερα μετά την εμμηνόπαυση.

Μία γυναίκα στις τρεις, άνω των 50 ετών, θα υποστεί ένα οστεοπορωτικό κάταγμα κατά τη διάρκεια της ζωής της, με αποτέλεσμα να προκαλούνται 200.000 τέτοια κατάγματα το χρόνο. Πολλές από αυτές είναι γυναίκες, οι οποίες έχουν δουλέψει σκληρά σε όλη τους τη ζωή, φρόντιζαν επιμελώς τις οικογένειές τους και ευελπιστούν για μία δραστήρια ζωή και μετά την εμμηνόπαυση. Οι περισσότερες απ’ αυτές δεν έχουν ιδέα για το τι έχει αρχίσει να συμβαίνει στα οστά τους τα προηγούμενα 10, 20 ή ακόμη και 40 χρόνια. Δεν απορεί λοιπόν, κανείς, γιατί η οστεοπόρωση ονομάστηκε ο σιωπηλός εχθρός καθώς τα προειδοποιητικά σημεία είναι ελάχιστα πριν συμβεί το πρώτο κάταγμα!

Η οστεοπόρωση δεν μπορεί να προληφθεί πλήρως, εφόσον όμως προειδοποιηθείτε και κάνετε μερικές απλές αλλαγές στη διατροφή σας και τον τρόπο ζωής είναι εφικτό να ελαττώσετε τις πιθανότητες να αναπτύξετε τη νόσο και να βοηθήσετε να επιβραδυνθεί η ελάττωση της οστικής μάζας. Αυτό προσλαμβάνει ιδιαίτερη σημασία αφού σήμερα προσδοκούμε να έχουμε μακρότερο βίο.

 

Τί είναι οστεοπόρωση;

Σε γενικές γραμμές η οστεοπόρωση αναφέρεται στην κατάσταση εκείνη κατά την οποία τα οστά χάνουν τμήμα της οστικής τους μάζας, που είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της αντοχής τους. Τα οστά τότε γίνονται πορώδη και εύθραυστα και υφίστανται εύκολα κατάγματα. Όταν είστε νέες, τα οστά σας, όπως και τα άλλα μέρη του σώματός σας, ανανεώνονται συνεχώς, καθώς τα ηλικιωμένα κύτταρα καταστρέφονται και αντικαθίστανται από νέα υγιή κύτταρα.

Οι γυναίκες προσβάλλονται συχνότερα, επειδή η μείωση των επιπέδων των οιστρογόνων (γυναικείες ορμόνες) μετά την εμμηνόπαυση οδηγεί σε ταχύτερη οστική απώλεια και συνεπώς αυξάνεται ο κίνδυνος κατάγματος της σπονδυλικής στήλης, του καρπού ή του ισχίου, συχνά ακόμη και μετά από μία μικρή πτώση. Όσον αφορά τα οστά, η διαδικασία αυτή συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια του βίου, αλλά μερικές φορές μετά την ηλικία των 35 αρχίζουν να χάνουν οστική μάζα, επειδή περισσότερα κύτταρα καταστρέφονται από όσα αντικαθίστανται από νέα.

Μερικές πάσχουσες είναι δυνατό να αρχίσουν να υποφέρουν από πόνους στη ράχη καθώς η σπονδυλική στήλη αρχίζει να συμπιέζεται. Σε βαριές περιπτώσεις, αν η σπονδυλική στήλη υποστεί σοβαρή παραμόρφωση μπορεί να εμφανισθούν αναπνευστικά προβλήματα, απώλεια ύψους, κύφωση (καμπούρα) και ακράτεια εφόσον πιέζεται η ουροδόχος κύστη από άλλα εσωτερικά όργανα. Τα πρώτα 6 χρόνια μετά την εμμηνόπαυση οι γυναίκες μπορεί να χάσουν μέχρι και το 1/3 της οστικής τους μάζας στη σπονδυλική στήλη.

 

Ποιές μπορεί να προσβληθούν;

Η εμμηνόπαυση αυξάνει πολύ περισσότερο την πιθανότητα εμφάνισης οστεοπόρωσης στη γυναίκα απ’ ό,τι στον άνδρα. Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες - μερικοί είναι κληρονομικοί, άλλοι οφείλονται σε παθολογικές ιατρικές καταστάσεις και άλλοι προκαλούνται από τον τρόπο διαβίωσης- οι οποίοι επηρεάζουν τις πιθανότητες εμφάνισης οστεοπόρωσης.

Αυτό δεν σημαίνει ότι, αν ένας ή περισσότεροι από αυτούς τους παράγοντες κινδύνου αφορούν εσάς, θα καταλήξετε υποχρεωτικά με κάταγμα ισχίου ή σπονδυλικής στήλης και με αναπηρία στα γεράματά σας. Υπάρχουν πολλά πράγματα, που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε τον εαυτό σας, ακόμη κι αν σας έχει διαγνωστεί οστεοπόρωση.

Αν έχετε ήδη υποστεί κάποιο κάταγμα μετά από ένα μικρό πέσιμο, μπορεί κιόλας να πάσχετε από οστεοπόρωση. Είναι φρόνιμο να επισκεφθείτε το γιατρό σας.

 

Στους παράγοντες κινδύνου για τη γυναίκα περιλαμβάνονται:

  • Εμμηνόπαυση πριν από την ηλικία των 45 ετών
  • Υστερεκτομή, ιδιαίτερα αν έχουν αφαιρεθεί αμφότερες οι ωοθήκες, επίσης πριν από την ηλικία των 45 ετών
  • Διακοπή της περιόδου για κάποιο χρονικό διάστημα για λόγους άλλους εκτός της εγκυμοσύνης, π.χ. ανορεξία ή υπερβολική σωματική άσκηση
  • Λήψη υψηλών δόσεων ή επί μακρό χρονικό διάστημα κορτικοστεροειδών (φάρμακα τα οποία χρησιμοποιούνται στη θεραπεία του βρογχικού άσθματος, στην αρθρίτιδα και σε άλλες φλεγμονώδεις καταστάσεις)
  • Παρουσία οικογενειακού ιστορικού οστεοπόρωσης σε πρώτου βαθμού συγγενείς
  • Κάπνισμα – άλλος ένας λόγος για τη διακοπή της κακής αυτής συνήθειας
  • Υπερβολική κατανάλωση οινοπνεύματος
  • Ανεπαρκής ή υπερβολική σωματική άσκηση
  • Μη ισορροπημένη διατροφή – ειδικά η χαμηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο
  • Παρουσία άλλων παθολογικών καταστάσεων – όπως είναι ο υπερθυρεοειδισμός, ο υπερπαραθυρεοειδισμός, ο διαβήτης, ορισμένες διαταραχές της νεφρικής και της ηπατικής λειτουργίας και το σύνδρομο Cushing
  • Χαμηλό σωματικό βάρος σε σχέση με το ύψος του σώματος

 

Πώς μπορεί να διαγνωσθεί;

Δυστυχώς, οι περισσότεροι άνθρωποι – και συνήθως πρόκειται για γυναίκες – δεν γνωρίζουν ότι έχουν οστεοπόρωση μέχρις ότου γλιστρήσουν σ’ ένα πεζοδρόμιο ή σκοντάψουν και πέσουν στην κουζίνα και καταλήξουν μ’ ένα σπασμένο ισχίο ή καρπό.

Η απλή ακτινογραφία θα δείξει την έκταση του κατάγματος, αλλά δεν θα αποκαλύψει απώλεια οστικής μάζας, μέχρις ότου αυτή ελαττωθεί κατά περίπου 30 - 40 τοις εκατό.

Η οστική πυκνότητα μπορεί να μετρηθεί απλά και ανώδυνα με ειδικό μηχάνημα, που μετρά, με ακρίβεια την οστική μάζα και έτσι είναι δυνατό να διαγνωσθεί αν πάσχετε από οστεοπόρωση.

 

Πώς μπορεί να προληφθεί η οστεοπόρωση;

Είναι προφανές ότι μερικοί από τους παράγοντες, οι οποίοι μπορεί να οδηγήσουν στην οστεοπόρωση, είναι αναπόφευκτοι. Η πρόοδος της ηλικίας είναι αναπόφευκτη.

Δεν μπορούμε να αλλάξουμε το οικογενειακό μας ιστορικό. Αλλά υπάρχουν πολλά πράγματα, που μπορούμε να κάνουμε προκειμένου να διασφαλίσουμε τη διατήρηση της πολύτιμης οστικής μας μάζας όσο το δυνατόν περισσότερο, ανεξάρτητα από την παρουσία υποκείμενων δυσμενών παθολογικών καταστάσεων.

Η κατάλληλη διατροφή είναι πολύ σημαντική για τη διατήρηση της καλής υγείας των οστών. Ο σωστός τρόπος σωματικής άσκησης έχει επίσης μεγάλη σημασία.

Η κατανάλωση υπερβολικών ποσοτήτων οινοπνεύματος είναι γνωστό ότι ελαττώνει την ικανότητα του οργανισμού να απορροφά το ασβέστιο. όμως πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι η μέτρια, στο πλαίσιο των κοινωνικών συναναστροφών, κατανάλωση μπορεί να αυξήσει την οστική πυκνότητα στις γυναίκες. Άρα, γενικώς, μπορείτε να πίνετε ένα ποτό, αλλά να ακολουθείτε τους γενικότερα αποδεκτούς κανόνες.

Από τις άλλες αλλαγές στον τρόπο ζωής, που θα βοηθήσουν, η διακοπή του καπνίσματος θα πρέπει να είναι στην κορυφή της λίστας (για όλους τους άλλους λόγους, καθώς επίσης και για την προστασία των οστών σας). Το κάπνισμα παρεμβαίνει στο σχηματισμό των οστών και επηρεάζει τα επίπεδα των οιστρογόνων.

Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας όσον αφορά την πρόληψη της οστικής απώλειας είναι η έκθεση στον ήλιο, κάτι που δεν είναι δύσκολο. Η υπεριώδης ακτινοβολία βοηθά τον οργανισμό να φτιάξει τη δικιά του βιταμίνη D, η οποία είναι απαραίτητη για την απορρόφηση του ασβεστίου. Χρειάζεστε μόνον 15 λεπτά την ημέρα κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, άρα δεν θα εκτεθείτε στον κίνδυνο του πρόωρου γήρατος και του καρκίνου του δέρματος. Πάντα να θυμάστε να χρησιμοποιείτε αντιηλιακή κρέμα με το σωστό δείκτη προστασίας.

 

Είναι ποτέ πολύ νωρίς ή πολύ αργά;

«Βοηθείστε τους όταν είναι νέοι» θα πρέπει να είναι η βασική σκέψη πίσω από κάθε μήνυμα υγείας στις μέρες μας. Η κατανόηση της κατασκευής και λειτουργίας του σκελετού, καθώς και η σημασία της διατήρησής του μέσα στα φυσιολογικά όρια -που επιτυγχάνεται με σωστή διατροφή και την κατάλληλη άσκηση μπορεί να αποβεί εξαιρετικά ωφέλιμη στα νέα κορίτσια. Η αναπαραγωγική ηλικία έχει πολλές χαρές και πολλά δικαιώματα, που όμως πρέπει να συνοδεύονται από τη βασική υποχρέωση διατήρησης της υγείας και αποφυγής των καταχρήσεων. Όταν τα οστά των νέων αναπτύσσονται κατά μήκος και αυξάνει η πυκνότητά τους τότε πρέπει κυρίως να γίνει το μήνυμα εντονότερο. Δυστυχώς, αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία στα πρώτα εφηβικά χρόνια - που δεν είναι πάντα η καλύτερη ηλικία για να μπορέσουν οι γονείς να έχουν έναν εποικοδομητικό διάλογο με τα παιδιά. Οι νέες γυναίκες πρέπει να το λάβουν αυτό σοβαρά υπόψη τους. Μεταξύ των ηλικιών περίπου από 20 έως 35 ετών η αύξηση της οστικής πυκνότητας ολοκληρώνεται και έχει μεγάλη σημασία κάθε νέος ή νέα να επενδύσει στην πολύ σημαντική αυτή περίοδο σταθεροποίησης του σκελετού, λαμβάνοντας τα σωστά θρεπτικά συστατικά και ιδιαίτερα να εξασφαλίσει ικανοποιητική πρόσληψη ασβεστίου και κάνοντας τις κατάλληλες σωματικές ασκήσεις. Μετά την ηλικία των 35 ετών η οστική σας μάζα φυσιολογικά αρχίζει να ελαττώνεται. Η εφαρμογή σωστών κανόνων στις διαιτητικές συνήθειες όχι μόνον ασφαλίζουν τον σκελετό σας αλλά μπορεί να βοηθήσουν να έχετε μεγαλύτερη ενεργητικότητα και να βελτιώσετε την ποιότητα της ζωής σας γενικά. Η τακτική καθημερινή λήψη 1000mg ασβεστίου είναι ιδιαίτερα σημαντική και η πλειονότητα των έμπειρων ειδικών υποστηρίζει ότι θα πρέπει να προέρχεται από τη διατροφή και όχι από συμπληρώματα. Ο ιατρός σας θα μπορεί να συζητήσει μαζί σας όσον αφορά την δίαιτα. Η σωματική άσκηση επίσης παίζει σημαντικό ρόλο – ειδικά σε ασθενείς οι οποίοι έχουν ήδη υποστεί κάποιο κάταγμα. Οι μελέτες δείχνουν ότι ακόμα και όταν η οστεοπόρωση είναι αρκετά προχωρημένη, οι πάσχοντες μπορούν να αυξήσουν την οστική τους μάζα με ένα κατάλληλα σχεδιασμένο πρόγραμμα, αν και είναι προτιμότερο προφανώς να συμβουλευθείτε έναν ειδικό για να διασφαλίσετε με την άσκηση, την οποία επιλέξατε, ότι δεν θα κινδυνεύσετε να πάθετε και άλλα κατάγματα.

Νέα
04/07/2017

Δημοσιοποίηση Μεταβιβαζόμενων Οικονομικών Αξιών
Δημοσιοποίηση Μεταβιβαζόμενων Οικονομικών Αξιών από την ΦΑΡΜΑΣΕΡΒ-ΛΙΛΛΥ σύμφωνα με τις διατάξεις του Άρθρου 66 παρ. 7α του ν.4316/2014, των γνωμοδοτήσεων της Αρχής Προστασίας Δεδομένων ...

Διαβάστε περισσότερα »
28/02/2017

Νέο προϊόν: Abasaglar (100 μονάδες/ml)


Διαβάστε περισσότερα »